Martwy piksel – jak go naprawić?

Martwy piksel to wada fabryczna, która najczęściej pojawia się już na etapie produkcyjnym i nie jest spowodowana winą użytkownika. Warto dokładnie obejrzeć i przetestować ekran przed zakupem, by ustrzec się wyświetlacza z wypalonymi pikselami już na starcie. Wyróżniamy dwa rodzaje uszkodzeń:
- Gorący piksel – piksel, który jest zablokowany i stale wyświetla jeden kolor, np. czerwony, biały, zielony.
- Martwy piksel – piksel, który nie świeci, punkt w czarnym kolorze.
Jak znaleźć martwy piksel?
Niestety, lokalizacja martwych pikseli wiąże się z uporczywym wpatrywaniem w ekran. By sprawdzić stan swojego wyświetlacza, skorzystaj z darmowych programów lub stron internetowych, które oferują wyświetlanie jednolitego tła w nasyconych kolorach na całym ekranie. Wyświetlaj po kolei każdą planszę i uważnie studiuj cały ekran w poszukiwaniu martwych lub gorących pikseli.
Jak naprawić martwy piksel?
Nie ma jednej, niezawodnej metody na usunięcie martwych pikseli. Warto jednak sprawdzić dwa proste sposoby, które często pomagają czasowo lub trwale usunąć ten problem. Są to:
- Odblokowanie piksela – jedną z metod na pozbycie się gorących, jak i martwych pikseli jest ich pobudzenie przez bardzo szybkie odświeżanie barw na niewielkim obszarze wyświetlacza. W tym celu najlepiej skorzystać z darmowych programów internetowych, które pozwalają na naświetlanie wybranych pikseli.
- Naciskanie piksela – delikatne naciskanie ekranu w obszarze z martwym pikselem może naprawić zablokowany tranzystor. Uwaga! Zbyt mocny nacisk może spowodować trwałe uszkodzenie, dlatego nie warto w ten sposób ryzykować z nowym sprzętem. Jeśli pikseli jest kilka, a sprzęt objęty jest gwarancją, najlepiej odesłać go do producenta.
- Wymiana matrycy – jeśli martwych pikseli jest zbyt dużo, występują w bliskich skupiskach i przybywa ich w szybkim tempie, konieczna będzie wymiana matrycy, którą najlepiej zlecić specjaliście.
Martwe piksele to problem, którego trudno uniknąć. Może wystąpić na ekranach laptopów, monitorach, telewizorach, a nawet telefonów. Niestety procedura gwarancyjna często nie obejmuje pojedynczych uszkodzeń, dlatego można próbować zwalczać je samemu.