Zamów lub zapytaj o usługę już teraz!
Zadzwoń jutro 7.00-17.00 732 099 270

Touchpad nie działa – wszystko o awariach płytki dotykowej w laptopie

Touchpad nie działa – wszystko o awariach płytki dotykowej w laptopie

Przypadkowe wyłączenie

Zarówno klawiatura, jak i touchpad mogą zostać zablokowane poprzez wciśnięcie odpowiedniej kombinacji klawiszy funkcyjnych. W przypadku niedziałającej płytki dotykowej warto sprawdzić, czy nie użyto skrótu „Fn+F6” bądź „Fn+F9” – ta kombinacja przycisków blokuje touchpad w większości laptopów.

 

Sterowniki

Usunięcie lub uszkodzenie sterowników płytki dotykowej spowoduje, że touchpad nie będzie działać. W przypadku tego typu problemów warto skorzystać z darmowych programów, które wyszukują i instalują brakujące sterowniki w systemie Windows. Zaleca się również stałą aktualizację oprogramowania laptopa.

 

Uszkodzenia mechaniczne

Najczęściej osobą winną awarii jest użytkownik. O ile przypadkowe zablokowanie touchpada można łatwo skorygować, tak naprawa touchpada po zalaniu czy złamaniu jest trudniejsza, o ile nie niemożliwa. W zależności od poziomu uszkodzenia możliwe jest oczyszczenie touchpada (w przypadku zalania lub silnego zabrudzenia), jednak jeśli płytka jest pęknięta lub powyginana w wyniku upadku czy uderzenia, konieczna będzie wymiana touchpada na nowy. Takie zadanie warto powierzyć wykwalifikowanej osobie, by nie uszkodzić delikatnej płyty głównej.

 

Awarie podzespołów

Uszkodzenia mechaniczne, blokada płytki czy brak sterowników to najczęstsze, lecz nie jedyne przyczyny opisywanego problemu. Przerwanie taśm sygnałowych łączących płytę główną z płytką lub awaria kontrolera klawiatury to inne potencjalne źródła usterki. Kolejnym, poważniejszym powodem może być także awaria płyty głównej – niestety tego typu diagnozy może postawić wyłącznie serwis komputerowy lub osoba znająca się na elektronice, który rozkręci laptop i sprawdzi poszczególne podzespoły.

 

 

Naprawa touchpada nie zawsze jest opłacalna i możliwa. W niektórych przypadkach lepiej wymienić element na nowy, by zyskać pewność, że awaria nie powróci w najbliższym czasie. W większości serwisów komputerowych jest to szybka i tania usługa.